Egen planering
Idag har vi börjat med egen planering. Lotta och Jenny har gjort individuella planeringar för barnen som de ska arbeta med vissa lektioner under veckan. (Barnen ska INTE själva bestämma vad som ska stå i planeringen). Vi har arbetat på detta sätt förut och det har fungerat mycket bra för barn och vuxna. Innan barnen började med egen planering fick de fundera på varför de ska ha en egen individuell planering varje vecka. Barnen och vi vuxna kom fram till följande:
- Alla elever behöver arbeta med olika saker. Vissa behöver läsa mer, andra behöver lösa fler problemuppgifter i matte, en del behöver öva sig att skriva mycket osv.
- Det är bra som elev att själv se vad man ska göra under en vecka. Det känns tryggt att veta vad man ska hinna med så att inte bara fröken vet vad som ska hända eller vad man ska arbeta med.
- Eleven får bättre överblick över vad han/hon gjort och behöver inte fundera på om t.ex. bokstavsarbetet är klart eller inte, det ser eleven lätt i planeringsboken.
- Det är bra att få öva på att ta eget ansvar för sitt arbete. Dagens samhälle ställer större och större krav på att man i arbetslivet kan planera sitt arbete själv, ta egna initiativ, vara drivande m.m. Detta är en liten början.
- Alla människor är olika. Vissa vill arbeta med matematik direkt på morgonen, andra behöver ta det lite lugnare och t.ex. läsa en stund. Egen planering gör att barnen ibland får chansen att välja vad de vill arbeta med just för stunden.
- Det är lättare för Jenny och Lotta att arbeta individuellt med varje barn och ha kontroll på att varje barn får arbeta med det den behöver.
- Barn som gärna tävlar med varandra om hur många sidor i matteboken de räknat, hur långt de skrivit osv kan inte göra så på samma sätt vilket de efter ett tag tycker är skönt.
Vid veckans slut får varje barn utvärdera hur veckan varit.
- Alla elever behöver arbeta med olika saker. Vissa behöver läsa mer, andra behöver lösa fler problemuppgifter i matte, en del behöver öva sig att skriva mycket osv.
- Det är bra som elev att själv se vad man ska göra under en vecka. Det känns tryggt att veta vad man ska hinna med så att inte bara fröken vet vad som ska hända eller vad man ska arbeta med.
- Eleven får bättre överblick över vad han/hon gjort och behöver inte fundera på om t.ex. bokstavsarbetet är klart eller inte, det ser eleven lätt i planeringsboken.
- Det är bra att få öva på att ta eget ansvar för sitt arbete. Dagens samhälle ställer större och större krav på att man i arbetslivet kan planera sitt arbete själv, ta egna initiativ, vara drivande m.m. Detta är en liten början.
- Alla människor är olika. Vissa vill arbeta med matematik direkt på morgonen, andra behöver ta det lite lugnare och t.ex. läsa en stund. Egen planering gör att barnen ibland får chansen att välja vad de vill arbeta med just för stunden.
- Det är lättare för Jenny och Lotta att arbeta individuellt med varje barn och ha kontroll på att varje barn får arbeta med det den behöver.
- Barn som gärna tävlar med varandra om hur många sidor i matteboken de räknat, hur långt de skrivit osv kan inte göra så på samma sätt vilket de efter ett tag tycker är skönt.
Vid veckans slut får varje barn utvärdera hur veckan varit.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home