Skrivuppgift
Barnen har fått som läxa att skriva om ämnet idrott. Frågorna som jag vill att barnen ska utgå ifrån står i veckans brev. Det kan bli rätt mycket att skriva, därför kan det vara bra att dela upp läxan under flera dagar. Barnen ska skriva utifrån sin egen förmåga. Vissa av barnen i klassen kan skriva själva, andra kan be er föräldrar skriva ner det de vill skriva och sedan skriva av, en del kan skriva någon mening med hjälp av er föräldrar och sedan kan ni föräldrar skriva en del åt barnen. Alla barn ska dock rita sin egen bild. Mejla eller ring mig om ni undrar något.
Många föräldrar har frågat mig om hur de ska hjälpa sina barn med stavning. I skolan frågar barnen ofta hur olika ord stavas och då skriver jag ner dessa ord på tavlan eller i barnens block. Jag rättar inte barnens texter i böckerna på så sätt att allt ska vara korrekt stavat. Jag hjälper dock barnen med ord som jag inte kan läsa och därmed inte förstår. Jag vill att barnen ska ha texter som andra kan läsa och förstå, annars är det inte roligt för barnen själva. Är ord felstavade men ljudenligt stavade eller stavade på ett sådant sätt att jag förstår korrigerar jag inte det, OM inte barnen själva ber mig att rätta så att allt är helt rätt stavat. Min erfarenhet är att om man ska rätta allt som är felstavat i barnens texter när de är i den här åldern så försvinner skrivglädjen, det blir bara fokus på det som är fel. Stavning jobbar vi med på ett annat sätt, inte just när barnen skriver texter.
Många föräldrar har frågat mig om hur de ska hjälpa sina barn med stavning. I skolan frågar barnen ofta hur olika ord stavas och då skriver jag ner dessa ord på tavlan eller i barnens block. Jag rättar inte barnens texter i böckerna på så sätt att allt ska vara korrekt stavat. Jag hjälper dock barnen med ord som jag inte kan läsa och därmed inte förstår. Jag vill att barnen ska ha texter som andra kan läsa och förstå, annars är det inte roligt för barnen själva. Är ord felstavade men ljudenligt stavade eller stavade på ett sådant sätt att jag förstår korrigerar jag inte det, OM inte barnen själva ber mig att rätta så att allt är helt rätt stavat. Min erfarenhet är att om man ska rätta allt som är felstavat i barnens texter när de är i den här åldern så försvinner skrivglädjen, det blir bara fokus på det som är fel. Stavning jobbar vi med på ett annat sätt, inte just när barnen skriver texter.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home